Lee Cooper, het oudste jeansmerk van Europa, gaat resoluut voor een groene aanpak. Geen loze woorden, maar een daadwerkelijk plan dat meet...

leE COoper goes ECO

Lee Cooper, het oudste jeansmerk van Europa, gaat resoluut voor een groene aanpak. Geen loze woorden, maar een daadwerkelijk plan dat meetbaar is. Dat fashion en sustainability perfect hand in hand kunnen gaan, bewijst de zomercollectie van Lee Cooper die één en al kleur en optimisme uitstraalt.

Jongeren houden van jeans, maar ze zijn ook bekommerd om het klimaat. Lee Cooper zoekt al jaren uit hoe de productie van jeans ecologischer kan. Door minder water te verbruiken, groene energie aan te wenden, het gebruik van chemicaliën drastisch te drukken en CO2 neutraal te worden. Kortom, een duurzame productie in alle opzichten.

Waar het merk vijf jaar geleden nog 100 liter water per jeans nodig had, verbruikt het nu nog maar 6 liter. Volgend seizoen wordt dat zelfs 2 liter. In 2020 zal 25% van de verbruikte energie groen zijn dankzij het gebruik van zonnepanelen. Het streefdoel is 100% in 2025. Het gebruik van chemicaliën is met de helft gedaald. Sinds 2018 is de productie CO2 neutraal. Nieuw in de collectie is het gebruik van denim in zijn puurste kleur: ecru.



Voor elke jeans wordt de EIM score bepaald  (EIM = Environmental Impact Measurement) zodat er aan elke jeans die een ‘LOW IMPACT SCORE’  krijgt een ECO label kan gehangen worden. Zo hebben de pantalons, jasjes, shorts en bermuda’s in naturel denim de laagste impact. Sommige T-shirts zijn gemaakt in een samenstelling van biokatoen en gerecycleerd polyester.
De low impact jeans die ook uit gerecycleerd of bio-katoen zijn vervaardigd, zijn herkenbaar aan hun groen diamantje en de groene stiksels.



Meer weten?
https://www.leecooper.be/

Foto's?
Lee Cooper