Lee
Cooper, het oudste jeansmerk van Europa, gaat resoluut voor een groene
aanpak. Geen loze woorden, maar een daadwerkelijk plan dat meetbaar is.
Dat fashion en sustainability perfect hand in hand kunnen gaan, bewijst
de zomercollectie van Lee Cooper die één en al kleur en optimisme
uitstraalt.
Jongeren
houden van jeans, maar ze zijn ook bekommerd om het klimaat. Lee Cooper
zoekt al jaren uit hoe de productie van jeans ecologischer kan. Door
minder water te verbruiken, groene energie aan te wenden, het gebruik
van chemicaliën drastisch te drukken en CO2 neutraal te worden. Kortom,
een duurzame productie in alle opzichten.
Waar het merk vijf jaar
geleden nog 100 liter water per jeans nodig had, verbruikt het nu nog
maar 6 liter. Volgend seizoen wordt dat zelfs 2 liter. In 2020 zal 25%
van de verbruikte energie groen zijn dankzij het gebruik van
zonnepanelen. Het streefdoel is 100% in 2025. Het gebruik van
chemicaliën is met de helft gedaald. Sinds 2018 is de productie CO2
neutraal. Nieuw in de collectie is het gebruik van denim in zijn puurste
kleur: ecru.
Voor elke jeans wordt de EIM score bepaald (EIM =
Environmental Impact Measurement) zodat er aan elke jeans die een ‘LOW
IMPACT SCORE’ krijgt een ECO label kan gehangen worden. Zo hebben de
pantalons, jasjes, shorts en bermuda’s in naturel denim de laagste
impact. Sommige T-shirts zijn gemaakt in een samenstelling van biokatoen
en gerecycleerd polyester. De low impact jeans die ook uit gerecycleerd of
bio-katoen zijn vervaardigd, zijn herkenbaar aan hun groen diamantje en
de groene stiksels.
Meer weten?
https://www.leecooper.be/
Foto's?
Lee Cooper
Lee Cooper, het oudste jeansmerk van Europa, gaat resoluut voor een groene aanpak. Geen loze woorden, maar een daadwerkelijk plan dat meet...
leE COoper goes ECO
Share This