Meer dan een derde van de ouders met schoolgaande kinderen tot en met 12 jaar vreest voor een leerachterstand door de coronacrisis. Dat blij...

Spelletjes werken leerachterstand weg

Meer dan een derde van de ouders met schoolgaande kinderen tot en met 12 jaar vreest voor een leerachterstand door de coronacrisis. Dat blijkt uit een nieuwe studie bij 1.600 ouders en grootouders van onderzoeksbureau iVOX in opdracht van spellenfabrikant Jumbo. De helft van de ondervraagde ouders had tijdens de lockdown nood aan nieuwe, speelse hulpmiddelen om hun kind verantwoord bezig te houden.

 

Meer dan 7 op 10 ouders geeft aan dat hun kind educatieve spellen speelde. En opnieuw de helft is van plan deze spellen te blijven gebruiken. Deze populariteit blijkt ook uit verkoopcijfers van Jumbo. Ze verkochten namelijk 586 % meer educatieve spellen bij het begin van de lockdown.

 


Spellenfabrikant Jumbo stelde begin maart een explosieve stijging van maar liefst 586 % vast van de verkoop van de educatieve spellen. Ook nu blijft dit segment enorm populair en zien ze dat het online zoekgedrag naar educatief speelgoed sterk is gestegen. Zo wordt er online maar liefst zes keer zo vaak gezocht naar educatief speelgoed. Verklaring? De coronacrisis. Want hoewel de meeste ouders met kinderen van 0 tot 12 jaar het heerlijk vonden om meer tijd met hun kinderen door te brengen, vrezen 3 op 10 ouders voor leerachterstand.

Zowel ouders (71 %) als grootouders (59 %) zijn het erover eens dat hun kind te lang weggeweest is van school. Ze probeerden hun (klein)kinderen op een speelse manier zelf te onderwijzen, maar dat was een uitdaging. Dat blijkt uit een recente studie die Jumbo liet uitvoeren door onderzoeksbureau iVOX.



De helft van de ouders had nood aan nieuwe, speelse hulpmiddelen om hun kind educatief verantwoord bezig te houden. Een op twee noemde educatieve spellen daarbij een belangrijk hulpmiddel. De meeste ouders (77 %) en grootouders (81,9 %) vinden educatieve spellen belangrijk voor de ontwikkeling van hun (klein)kinderen.

Vier op de vijf ouders geeft dan ook aan dat hun kind deze spellen speelt buiten de schoolomgeving. 51 % van de ouders wiens kind educatieve spellen speelt, geeft zelfs aan dat dat sinds de lockdown nog meer gebeurt. Een op drie geeft zelfs aan dat ze deze spellen (her)ontdekt hebben. En opnieuw de helft is van plan deze spellen vaker te blijven gebruiken. Dat geldt ook voor de grootouders (42,8 %). Cijfers die dus ook ondersteund worden door de verkoopcijfers en het online zoekgedrag naar het educatieve segment.



De meerderheid van de kinderen (64 %) begint met educatieve spelletjes onder de leeftijd van 3 jaar. Nog eens 23 % start ermee tussen 4 en 6 jaar. Dat maakt het segment uiterst populair bij peuters en kleuters. De populaire thema’s hangen dan weer af van de leeftijd. Zo is vormen en kleuren herkennen vooral populair bij jonge kinderen. Tekenen en knutselen is het favoriete thema voor 3- tot 5-jarigen en voor kids vanaf 9 jaar. Cijfers, rekenen en wiskunde is dan weer populairder bij de oudere garde vanaf 6 jaar.


Spellenfabrikant Jumbo beschikt over een divers aanbod aan educatieve en creatieve spellen. Zo is er het nieuwe ‘Ik leer symmetrie’ waarmee kids vanaf 5 jaar spelenderwijs de basisprincipes van symmetrie leren. Voor kinderen vanaf 2 jaar is er dan weer ‘Electro Wonderpen’ met verschillende thema’s. En aangezien creativiteit en fantasie ook belangrijk zijn voor de ontwikkeling van kinderen, heeft Jumbo Dessineo in zijn gamma. Een reeks creatieve spellen waarmee kids kunnen leren schilderen, tekenen … De nieuwste educatieve spellen vind je hier terug.


Meer weten?
Jumbo.eu