Barbie® introduceert de eerste blinde Barbie Fashionista pop en de eerste donkere Barbie Fashionista pop met het syndroom van Down, waardoor...

Eerste blinde Barbie Fashionista pop en eerste donkere Barbie Fashionista pop met het syndroom van Down

Barbie® introduceert de eerste blinde Barbie Fashionista pop en de eerste donkere Barbie Fashionista pop met het syndroom van Down, waardoor nog meer kinderen spelenderwijs verhalen kunnen vertellen. Ze worden uitgebracht als onderdeel van de wereldwijde Barbie Fashionistas collectie van dit jaar. Hiervoor werkte Barbie samen met de American Foundation for the Blind en de National Down Syndrome Society, om ervoor te zorgen dat de poppen een nauwkeurige afspiegeling zijn van de gemeenschap die zij dienen te vertegenwoordigen. 

 

Mattel heeft eind juli de toevoeging van een blinde Barbie pop en een donkere Barbie pop met het syndroom van Down aangekondigd. Deze zijn gemaakt om nog meer kinderen in staat te stellen een pop te vinden die hen vertegenwoordigt en alle kinderen te inspireren om spelenderwijs meer verhalen te vertellen.   

"We erkennen dat Barbie veel meer is dan alleen een pop; ze vertegenwoordigt zelfexpressie en kan een gevoel van verbondenheid creĆ«ren”, zegt Krista Berger, Senior Vice President van Barbie en Global Head of Dolls. “Met trots introduceren we een nieuwe blinde Barbie pop en een donkere pop met het syndroom van Down in onze Barbie Fashionistas lijn. Hiermee versterken we onze toewijding om producten te creĆ«ren die wereldwijde verbondenheid en inclusiviteit in het poppensegment vertegenwoordigen.

Barbie werkte samen met de American Foundation for the Blind (AFB), een organisatie die zich inzet voor het creĆ«ren van een wereld van eindeloze mogelijkheden voor mensen met blindheid en slechtziendheid. Barbie deed dit om ervoor te zorgen dat details van de blinde Barbie pop, inclusief de gezichtssculptuur, outfit, accessoires, verpakkingservaring en (e-commerce) communicatie, personen met blindheid of slechtziendheid nauwkeurig weergeven.  
Onder begeleiding van AFB zette Barbie zich in om mensen met blindheid en slechtziendheid te vertegenwoordigen in alle stadia van het ontwerpproces, van de sculptuur van de pop tot het patroon van de jurk:
 
  • Accessoires: De pop wordt geleverd met een rood-witte stok die een herkenbare marshmallow punt heeft. Ook krijg je er een stijlvolle en functionele zonnebril bij. Bij sommige blinden of slechtzienden die gevoelig zijn voor licht biedt het glas extra oogbescherming.
  • Ellebooggewrichten: De blinde Barbie pop heeft ellebooggewrichten om comfortabel gebruik te kunnen maken van de geleidestok.
  • Levendige stoffen met textuur: Barbie voerde tests uit met blinde en slechtziende kinderen om ervoor te zorgen dat de pop een toegankelijke en bevredigende speelervaring biedt voor kinderen met blindheid of slechtziendheid. Onder begeleiding van AFB ontwierp Barbie de outfit van de pop, bestaande uit een satijnachtige, roze blouse en een rok met ruches en textuur voor een interessant effect. Extra details zijn onder meer een felgekleurde, contrasterende klittenbandsluiting om de blouse boven aan de achterkant van de pop dicht te doen, evenals een elastische tailleband van de rok om het wisselen van outfits gemakkelijker te maken.
  • Verpakking en ontwerp: Barbie werkte samen met AFB om toegankelijke verpakkingen voor de pop te creĆ«ren. 'Barbie' staat bijvoorbeeld in braille geschreven op de verpakking.  
  • Blik in de ogen: De pop is ontworpen met een blik in de ogen die iets naar boven en naar buiten is gericht, om de soms duidelijk afdwalende blik in de ogen van een blind persoon nauwkeurig weer te geven.


In 2023 introduceerde Barbie de allereerste Barbie pop met het syndroom van Down. Deze won de prijs voor het Corporate Social Responsibility Initiative of the Year, die werd uitgereikt door de Toy Association. Dit jaar werkte Barbie opnieuw samen met de National Down Syndrome Society (NDSS), om haar volgende pop met het syndroom van Down te introduceren in de collectie van Barbie Fashionistas 2024. Tijdens alle fasen van het ontwerpproces werkten Barbie en NDSS samen om ervoor te zorgen dat de donkere Barbie pop met het syndroom van Down nauwkeurig werd weerspiegeld en resoneerde met leden van de gemeenschap met het syndroom van Down. NDSS verbond Barbie met een focusgroep van donkere personen uit de gemeenschap van mensen met het syndroom van Down, waaronder een jonge donkere vrouw met het syndroom van Down. Zij kreeg de vraag om de sculptuur, het haar, de outfit en de bril van de pop te beoordelen:

  • Sculptuur: Barbie werkte samen met de NDSS om de fysieke kenmerken van mensen met het syndroom van Down nauwkeurig weer te geven. Er werd een lichaam gemaakt met een korter postuur, een langere torso en weinig spierspanning. Bovendien bevatten de handpalmen van de pop een enkele lijn, een kenmerk dat vaak wordt geassocieerd met mensen met het syndroom van Down. Er werd speciale zorg besteed aan de gezichtssculptuur. Deze kreeg een rondere vorm, kleinere oren en een platte neusbrug. De ogen staan iets schuin in de vorm van een amandel, terwijl in de iris witte stipjes te zien zijn.  
  • Haar: De pop heeft een gevlochten haartextuur, wat een van de belangrijkste kenmerken was waar de gemeenschap van donkere mensen met het syndroom van Down naar heeft gevraagd.
  • Outfit: In de outfit van de pop zitten symbolen verwerkt en het blauw met gele kleurenpalet vertegenwoordigt het bewustzijn van het syndroom van Down. De drie pijlen in sommige van de harten op de jurk vertegenwoordigen het derde 21e chromosoom dat mensen met het syndroom van Down hebben.  
  • Bril: De pop draagt ook een roze bril. Dit vertegenwoordigd personen met het syndroom van Down, aangezien zij vaak problemen hebben met hun gezichtsvermogen.


De NDSS is verheugd om een tweede Barbie pop met het syndroom van Down te introduceren. De lancering van deze pop markeert samen met de introductie van de blinde Barbie pop een nieuwe belangrijke stap in het uitbreiden van de vertegenwoordiging van de gemeenschap van mensen met een beperking”, aldus Kandi Pickard, President en CEO van NDSS. “We zijn er trots op om samen te werken met Barbie in hun groei om onze diverse en mooie wereld te weerspiegelen.”

We zijn verheugd om deze poppen te introduceren in samenwerking met de American Foundation for the Blind en de National Down Syndrome Society. Samen zetten wij onze missie voort om elk jong meisje zich vertegenwoordigd en gewaardeerd te laten voelen via Barbie”, vervolgt Berger. 


Het is bewezen dat poppenspel voor kinderen helpt bij het ontwikkelen van empathie en sociale verwerkingsvaardigheden. Hierdoor worden de sociale vaardigheden aangewakkerd die nodig zijn om uit te blinken in hun toekomst, omdat ze zich voorstellen dat ze alles kunnen zijn. Als de meest diverse poppenlijn van het merk biedt de Barbie Fashionistas serie meer dan 175 looks in verschillende huidtinten, oogkleuren, haarkleuren, texturen, lichaamstypes, beperkingen en outfits. De serie omvat bijvoorbeeld poppen met vitiligo, poppen die een rolstoel of een prothese gebruiken, poppen met gehoorapparaten en poppen zonder haar. De Fashionistas poppen van 2024 zijn bedoeld om Barbie's voortdurende doel te bevorderen. Ze streven ernaar om een multidimensionale kijk op schoonheid en mode weer te geven, zodat meer kinderen hun wereld weerspiegeld kunnen zien door te spelen.