Barbie® breidt inclusief speelgoedaanbod uit en lanceert eerste pop met het syndroom van Down. De pop is uitgebracht als onderdeel van de we...

De meest inclusieve poppenlijn

Barbie® breidt inclusief speelgoedaanbod uit en lanceert eerste pop met het syndroom van Down. De pop is uitgebracht als onderdeel van de wereldwijde Barbie Fashionistas line-up van dit jaar, zodat nog meer kinderen een Barbiepop kunnen vinden die hen vertegenwoordigt.


Het meest diverse poppenmerk op de markt presenteert met trots de allereerste Barbiepop met het syndroom van Down. Daarvoor krijgt ze de steun van Europese ambassadeurs zoals het Britse model Ellie Goldstein, de Franse gemeenteraadsvrouw en schrijfster Éléonore Laloux en model en influencer Enya uit Nederland. Voor het ontwerp werkte Barbie nauw samen met de National Down Syndrome Society (NDSS) in de VS. De pop ligt vanaf 25 april overal ter wereld in de rekken.

Mattel, Inc. wil zo het merk nog meer kinderen aanspreken met een pop waarin ze zichzelf herkennen en die hun omgeving weerspiegelt. De Barbiepop met het syndroom van Down is bestemd om alle kinderen te inspireren om meer verhalen te vertellen door middel van spel.

“Barbie is de meest diverse poppenlijn op de markt en speelt een belangrijke rol in de eerste ervaringen van een kind. We willen dan ook ons steentje bijdragen om de stigmatisering in de samenleving tegen te gaan door middel van spel”, aldus Lisa McKnight, Executive Vice President en Global Head of Barbie & Dolls bij Mattel. “We willen alle kinderen de kans bieden om zichzelf te zien in Barbie en ze tegelijkertijd aanmoedigen om met poppen te spelen die niet op hen lijken. Spelen met een pop die uit een andere leefwereld komt, kan het kind meer begrip en een groter gevoel van empathie bijbrengen. En dat leidt tot een meer inclusieve samenleving waarin plek is voor iedereen. We zijn er dan ook trots op om een Barbiepop met het syndroom van Down uit te brengen. Zo willen we de realiteit om ons heen beter weerspiegelen en onze inzet voor het vieren van inclusie door middel van spel te bevorderen."

De pop moest een levensechte persoon met het syndroom van Down belichamen. Daarom heeft Barbie nauw samengewerkt met de National Down Syndrome Society (NDSS). De NDSS biedt steun aan mensen met het syndroom van Down en hun gezinnen: de vereniging verstrekt middelen, lobbyt bij beleidsmakers en werkt samen met lokale gemeenschappen. De inbreng van de NDSS en de ervaringen uit de praktijk hebben het ontwerpproces van begin tot eind gestuurd. Dat merk je aan de lichaamsbouw van de pop, de kleding, de accessoires én de verpakking. Dankzij de nauwe samenwerking is het team van Barbie erin geslaagd om mensen met het syndroom van Down in de spotlight te zetten met een pop die onmiddellijk aanspreekt in de gemeenschap.

Jolien Steels, Jolien en Dries zijn de ouders van de bijna vijfjarige Léon, die geboren is met het syndroom van Down. Hoewel dit extra chromosoom hen in het begin erg deed schrikken, kozen ze voluit en bewust voor hun zoontje. Hun zorgverhaal kan je volgen op haar Instagram-pagina 'newyoungmomintown'. "Ik ben zelf opgegroeid met Barbiepoppen, ik speelde er uren mee! Het is dus geweldig om de evolutie van de poppen en de steeds grotere diversiteit te zien, zeker nu ze vandaag de eerste Barbiepop met het syndroom van Down lanceren. De pop markeert een belangrijk moment voor de gemeenschap: ze zorgt ervoor dat kinderen met het syndroom van Down zichzelf kunnen herkennen in hun speelgoed en laat kinderen zien hoe prachtig verschillend we allemaal zijn, perfect imperfect!" liet Jolien weten.

Downsyndroom Vlaanderen is een vrijwilligersvereniging van ouders met zonen en dochters die het syndroom van Down hebben. Als geen ander weten zij wat de mooie en minder mooie kanten zijn van dit bijzondere ouderschap. "In een wereld, waarin we streven naar INCLUSIE, leven nog veel vooroordelen, ook over mensen met het syndroom van Down. We merken dat kinderen die al kennis maken met kinderen met het syndroom van Down veel meer openstaan voor de kwaliteiten van deze kinderen. Hoe mooi kan het zijn dat dit ook vertaald wordt in het speelgoed dat hen wordt aangeboden, waarbij divers zijn – verschillend zijn heel gewoon en heel mooi is. Dat kan de toekomst van onze maatschappij alleen maar mooier en inclusiever maken." aldus Allard Claessen, voorzitter van Downsyndroom Vlaanderen.

 

 

 
Het team van Barbie liet zich graag door de NDSS bijstaan. Het ontwerp van de pop spreekt dan ook boekdelen op alle vlakken.

* Lichaamsbouw: het gezicht en het lichaam van deze Barbie zijn nieuw en een getrouwe weergave van vrouwen met het syndroom van Down. Zo is de pop korter en heeft ze een langer bovenlijf. Het gezicht is ronder, met kleinere oren en een platte neusbrug, terwijl de amandelvormige ogen lichtjes schuin staan. Over de handpalmen van de pop loopt zelfs een enkele lijn, vaak kenmerkend voor mensen met het syndroom van Down.4
* Mode en accessoires: de jurk met pofmouwen heeft een patroon van vlinders en gele en blauwe kleuren. Dat zijn de symbolen en kleuren van Wereld Downsyndroomdag. De roze halsketting met drie opwaartse kepers staat voor het drievoudige 21e chromosoom. Dat is het genetische materiaal dat de karakteristieke trekken van het syndroom van Down veroorzaakt. De drie kepers of pijlen zijn het symbool van de downsyndroomgemeenschap en staan voor ‘de geluksvogels’ die iemand met het syndroom van Down in hun leven hebben.
* Orthesen: deze Barbie Fashionista met het syndroom van Down draagt ook roze enkel-voetorthesen (EVO’s) die bij haar outfit met felle kleuren passen, naast sneakers met rits. Sommige kinderen met down dragen steunen aan hun voeten en enkels. De NDSS stelde een doos orthesen ter beschikking die als levensecht voorbeeld dienden voor de exemplaren van deze Barbiepop.

De vroege ervaringen van kinderen helpen hun overtuigingen en perceptie te vormen – en Barbie kan een belangrijke rol spelen in dit proces. Als een kind met Barbie speelt, laat het zijn verbeelding de vrije loop en kan het alles en om het even wie zijn. Spelen met poppen is heel belangrijk in cruciale fasen van de ontwikkeling. Kinderen bouwen zo hun empathische vermogen op en dat kan hen in hun latere leven veel goeds brengen. Ook leren ze de nodige sociale vaardigheden om uit te blinken als ze zich een toekomst met gelijke kansen inbeelden. Dankzij Barbie met het syndroom van Down kunnen meer kinderen zichzelf identificeren met de pop en de wereld om hen heen – en dat kan ze het geruststellende gevoel geven dat ze erbij horen.  

 
Barbie is
de meest inclusieve poppenlijn op de markt. De meer dan 175 looks en de verscheidenheid aan oogkleuren, haarkleuren en -texturen, lichaamstypes, handicaps en modestijlen bieden kinderen de gelegenheid om duizenden verhalen te bedenken en uit te beelden. Zo is er een Barbiepop met vitiligo, in een rolstoel of met een prothese, een pop die hoorapparaten draagt en zelfs één zonder haar. Ook in 2023 staat de volledige lijn van Barbie Fashionistas in het teken van een wereld die samenhorigheid en inclusiviteit koestert. De nieuwe poppen met verschillende lichaamstypes, waaronder Barbie met een beugel en Ken met een beenprothese, zijn daar een goed voorbeeld van.

De Fashionistas 2023 en Barbie met het syndroom van Down zijn nu te koop bij Bol.com.