Barbie, de meest diverse pop op de markt, kondigde deze week nieuwe en inclusieve looks voor de Barbie Fashionistas-lijn aan. De lijn omvat ...

Nieuwe en inclusieve looks

Barbie, de meest diverse pop op de markt, kondigde deze week nieuwe en inclusieve looks voor de Barbie Fashionistas-lijn aan. De lijn omvat een pop zonder haar, een Barbie-pop met vitiligo, een pop met een gouden beenprothese, een Ken-pop met lang, ingeplant haar en de allereerste roodharige Ken. De nieuwe poppen sluiten zich aan bij de meer dan 170 diverse poppen die sinds 2015 gelanceerd werden.

Met de Barbie Fashionistas-lijn zet Barbie volop in op diversiteit en inclusie en biedt het meisjes de keuze uit talloze huidskleuren, oogkleuren, haartinten en -texturen, lichaamstypes en outfits.  Dat ruime aanbod moet meisjes inspireren om nóg meer verhalen te vertellen en een pop te vinden die echt bij hen past. De voorbije vijf jaar is de lijn een steeds betere afspiegeling geworden van de omgeving waarin meisjes opgroeien en kwamen er meer dan 170 nieuwe looks bij.

Zo zijn er meer huidskleuren, haartinten- en texturen, oogkleuren en gezichtstypes (vormen) verkrijgbaar. Ook zijn er diverse lichaamstypes beschikbaar, waaronder Tall (groot), Petite (klein), Curvy (met ronde vormen) en een pop met kleinere borsten, een minder smalle taille en meer gespierde armen. Daarnaast bestaan er poppen met handicaps, waaronder een pop met een beenprothese en een pop met een rolstoel en bijbehorende oprijplaat. Ook worden er modernere Ken-looks met verschillende huidskleuren, lichaamstypes, oogkleuren en kapsels verkocht.

In totaal verkoopt Mattel nu Barbie-poppen met 5 lichaamstypes, 22 huidskleuren, 76 kapsels, 94 haarkleuren en 13 oogkleuren. De Ken-poppen zijn dan weer verkrijgbaar met 4 lichaamstypes, 18 gezichtstypes, 13 huidskleuren, 9 oogkleuren en 22 haarkleuren.

Ook in 2020 wil Barbie wereldwijd diversiteit en inclusie promoten door middel van een multidimensionale kijk op beauty en mode. Zo lanceert het merk de volgende poppen:
* een pop zonder haar 

Net zoals de kapseltrends op de catwalk en in het straatbeeld. Als een meisje om wat voor reden dan ook met haarverlies te maken krijgt, kan ze kracht putten uit een van de poppen.
-> beschikbaar vanaf september


* een pop met een donkerdere huidskleur en een gouden beenprothese 
In 2019 lanceerde Barbie poppen met handicaps, waaronder een pop met een beenprothese. Daarvoor creëerde het merk samen met de 12-jarige Jordan Reeves, die creatieve oplossingen wil bedenken om kinderen met handicaps te helpen, een zo inclusief mogelijke speelervaring. Dit jaar breidt het aanbod uit met een tweede pop met een donkerdere huidskleur en een beenprothese.
-> beschikbaar vanaf september


* een Barbie-pop met vitiligo 

Mattel wil herbekijken wat het betekent om ‘Barbie’ te zijn of om er als Barbie uit te zien. Daarom breiden ze de poppenlijn uit met een pop met vitiligo, zodat kinderen nog meer verhalen uit hun leefwereld kunnen naspelen. Voor het design van deze pop werkte Mattel samen met een dermatoloog, om er zeker van te zijn dat de vitiligo correct weergegeven wordt. Vorig jaar toonde Mattel het prototype voor het eerst op het Instagram-account van Barbie (@BarbieStyle) en dat werd meteen de foto met de meeste ‘likes’.
-> beschikbaar in de verkooppunten

* Ken met lang, ingeplant haar 

Kens nieuwste kapsel is uniek in de Fashionistas-lijn en verschilt dankzij het ingeplante haar sterk van de traditionele look.
-> beschikbaar in de verkooppunten

Lisa McKnight, SVP van Barbie & Global Head of Dolls, zegt: “We zijn erg trots dat Barbie de meest diverse poppenlijn op de markt is en de leefwereld van meisjes steeds beter weerspiegelt. Ons engagement om de wereld beter te weerspiegelen is een krachtig gespreksonderwerp, en we weten dat onze inspanningen lonen, want onze omzet steeg voor het achtste kwartaal op rij en de Fashionistas-categorie groeide in 2019 met meer dan tien procent.

Barbie’s inspanningen voor meer diversiteit en inclusie werpen hun vruchten af: meer dan de helft van alle poppen die vorig jaar wereldwijd verkocht werden, waren diverse poppen. In de top tien van bestverkochte poppen stonden maar liefst zeven diverse poppen, waaronder de pop met rolstoel.  In het VK waren beide Barbie-poppen met rolstoel de bestverkochte individuele Fashionistas-poppen. Wereldwijd werd de zwarte Curvy-pop met afrokapsel in 2019 het meest verkocht.

De nieuwe Fashionistas-lijn is verkrijgbaar vanaf lente 2020.
 


Meer weten?
https://www.mattel.com

Foto's?

Mattel